بحران غزه فرصتی برای بازیگران منطقه‌ای است

بحران غزه فرصتی برای بازیگران منطقه‌ای است


یادداشت
حوزه سیاستی : بین الملل
سال نشر : فروردین 1402



خلاصه یادداشت



🔻 در بررسی تحولات پدیده‌های روابط بین المللی یکی از موضوعاتی که می تواند تاثیر قابل توجهی بر نوع پیشرفت روند اتفاقات داشته باشد، نقش قدرت های بزرگ و ابرقدرت ها در این رخداد هاست. با گذشت حدود شش ماه از عملیات طوفان الاقصی و عملیات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، بررسی سیاست های قدرت های بزرگ می تواند به ترسیم تصویری برای آینده منطقه و نوع برنامه ریزی بازیگران دیگر با توجه به این متغیر کمک نماید.در ضمن این بررسی می تواند باعث ایجاد برداشتی نسبت به وضعیت سیاست های قدرت های بزرگ به صورت عمومی و کلی شود که احتمالا می تواند در سایر مصادیق هم قابل استفاده باشد.


🔻 در نهایت و با بررسی کوتاهی نسبت به وضعیت قدرت های بزرگ در بحران غزه بنظر می رسد، قدرت های بزرگ، اولویت، تمایل و توانایی(به معنای هزینه فایده) تاثیر گذاری بیشتری در بحران فعلی ندارند. این امر موجب آن شده است که هم وضعیت بحران طولانی شود، هم تاثیر گذاری بازیگران منطقه ای و حتی بازیگران غیر دولتی، بیشتر شود.


🔻 نکات فوق نشان گر آن است که وضعیت فعلی، فرصتی است که کشورهای منطقه با در نظر داشتن محدودیت های قدرت های بزرگ، شاهد نوعی خلاء قدرت های بزرگ در منطقه هستند. این خلاء می تواند با ابتکارات منطقه ای و همراه کردن قدرت های بزرگ باعث شکل گیری راهکاری برای بحران غزه شود که به نفع کشورهای اصیل منطقه باشد.


لینک دریافت یادداشت

برای دریافت یادداشت بر روی لینک روزنامه فرهیختگان کلیک کنید:

روزنامه فرهیختگان