اصلاح ساختار بودجه باید متناسب با ظرفیت حکمرانی دولت باشد/ ضرورت شکل‌گیری مطالبه عمومی برای شروع اصلاحات

اصلاح ساختار بودجه باید متناسب با ظرفیت حکمرانی دولت باشد/ ضرورت شکل‌گیری مطالبه عمومی برای شروع اصلاحات


سیاست گذاری اقتصاد



اقتصاد سیاسی, حوزه های تخصصی, در رسانه, یادداشت‌ها

علی مروی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه تیم کارشناسی خیلی خوبی پشت تهیه طرح اصلاح ساختار بودجه بوده است، گفت: اما به دلیل محدودیت‌هایی که سیاستمداران و مدیران ارشد و دولت به لحاظ زمانی برای آن‌ها ایجاد کرده‌اند بخش‌هایی از آن عجولانه نگاشته شده است. ضمن اینکه به این نکته توجه نکرده‌اند که ظرفیت حکمرانی دولت بسیار محدود است و اقدامات اصلاحی زیادی را نمی‌توان به آن محول کرد چرا که بی‌عملی فعلی دولت را تشدید خواهد کرد.

وی افزود: لیست بلندبالای اقدامات و محورهایی که در این طرح آمده‌است، عملا نشانه‌ای از سنگ بزرگ است و نباید انتظار ویژه‌ای از آن داشته باشیم ولی اگر قرار بود که لیست پیشنهادات به دولت محدود باشد گریزی از این امر نبود که موارد موثرتر و با اهمیت بالاتر ارائه شوند، مواردی که اگر اصلاحی هم ایجاد کنند در مقیاسی بزرگ باشد. ضمن اینکه  متناسب با ظرفیت حکمرانی این دولت نیز باشد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه طرح مذکور چنین ویژگی‌هایی را ندارد، ادامه داد: به نظر من بجای اینکه اینچنین گزارش مفصلی را به سیاستمدار ارائه بدهیم باید بر همان دو سه اصلاح کلیدی که اقتصاد کشور را از این وضعیت نجات می‌دهد پافشاری کنیم و اگر دولت موافق نیست باید یک مطالبه عمومی ایجاد کرده و دولت را مجبور به اجرایی کردن این اصلاحات کلیدی بکنیم.

وی در ادامه به بررسی سه محور اصلی که در اصلاح ساختار بودجه باید به آن رسیدگی شود پرداخت و گفت:  یکی از مسائل مهم این است که دولت ارز ترجیحی را کنار بگذارد. حتی با وجود اینکه همین حالا هم حدود یک سوم آن تخصیص داده شده است اما با توجه به اختلاف زیاد بین نرخ ارز نیمایی و ارز ترجیحی کنار گذاشتن مقدار باقی مانده، قابلیت این را دارد که حدود  ۶۰ تا۷۰هزارمیلیارد تومان کسری بودجه دولت را پوشش بدهد.

مروی افزود: پس از آن نوبت عادلانه سازی یارانه‌ها است که با  این کار دولت سالانه می‌تواند حداقل بین ۶۰ تا۷۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد و این درحالیست که دولت چیزی حدود ۲ونیم برابر بودجه عمومی خود را از این طریق هدر می‌دهد و فقط رفاه دهک های بالا را فراهم می‌کند.

این کارشناس محور سوم را مالیات بر درآمد فرد عنوان کرد و تصریح کرد: این سه محورکمابیش درون محورهای طرح اصلاح ساختاری بودجه وجود دارد ولی محورهای آن بقدری زیاد است که این اصلاحات اساسی در آن گم شده است. ضمن اینکه در این طرح محورهایی هم مطرح شده است که بیشتر از جنس آرزوها و اهداف است تا اصلاحات و البته باید به تیم کارشناسی آنجا به علت فشار و محدودیت زمانی پیش آمده حق داد.

منتشر شده در اقتصاد آنلاین در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸