مرکز مطالعات توسعه و رقابت با حمایت مادی و معنوی اندیشکده حکمرانی شریف و خانه اندیشه ورزان، در زمستان 1400 در محل خانه اندیشه ورزان راهاندازی شده است. هسته اولیه این مرکز متشکل از پژوهشگران و فارغ التحصیلانی از دانشگاههای صنعتی شریف و تهران است که سالها سابقه پژوهش در مراکز پژوهشی مختلف از جمله خانه اندیشه ورزان، پژوهشکده مطالعات فناوری و اندیشکده حکمرانی شریف را داشته و مطالعه و پژوهش در زمینه تنظیمگری و رقابت را به طور تخصصی از سال 1396 آغاز نمودهاند. از جمله دستاوردهای اعضای این مرکز در طی سالهای پژوهش میتوان به تدوین آیین نامه رقابت در بازارهای صوت و تصویر فراگیر و راهیابی آن به بخش نهایی مسابقه سالانه آنتی تراست فرانسه 2021 اشاره نمود. علاوه بر فعالیت پژوهشی، اعضای این گروه سابقه برگزاری دورههای متعدد آموزشی از جمله طرح شهید احمدی روشن بنیاد نخبگان را نیز دارا میباشند.
با توجه به پیشینه تخصصی اعضای این مرکز و با توجه به اهمیت موضوع تنظیمگری که عمدتاً در محافل آموزشی کشور مورد غفلت واقع شده است، این مرکز در تاریخ 11 و 12 اسفند 1400، نخستین دوره آموزشی تخصصی در زمینه تنظیمگری را در چهار محور اصلی ذیل برگزار نمود.
تنظیمگری موضوعی است که در طی بیست سال اخیر، در محافل سیاستی و علمی کشور مورد توجه سیاستگذاران، دولتمردان و اندیشمندان قرار گرفته است. با این وجود در دانشگاهها و در رشتههای مرتبط، سرفصلی مرتبط با تنظیمگری تدریس نشده و نیروی انسانی متناسب با تقاضای موجود در کشور تربیت نشده است. لذا ناظر به اهمیت این موضوع، مرکز مطالعات توسعه و رقابت تصمیم گرفت تا در تاریخ 11 و 12 اسفند 1400، با همکاری خانه اندیشه ورزان، مدرسهای با محوریت تنظیمگری برگزار نماید. این مدرسه در قالب چهار محور اصلی آموزشی با عناوین "مبانی تنظیمگری"، "تنظیمگری رقابت"، "تنظیمگری رسانههای دیجیتال" و "تنظیمگری انرژی (نفت و گاز) " و دو کارگاه تخصص با عناوین "کاربرد فناوری در تنظیمگری" و "چالشهای اجرای تنظیمگری" برگزار گردید. حامیان برگزاری این دوره عبارتند از:
- خانه اندیشه ورزان؛
- اندیشکده حکمرانی شریف؛
- پژوهشکده سیاستگذاری شریف
برای تدریس سرفصلهای انتخابی این دوره، تلاش شده است تا اساتیدی انتخاب گردند که علاوه بر سابقه مطالعات پژوهشی مرتبط با موضوع تدریس، از مشکلات و مسائل حوزه مورد نظر در کشور نیز آگاه بوده تا بتوانند ضمن انتقال دانش خود در این حوزه، مخاطبان دوره را با مسائل و مشکلات پیشرو در کشور نیز آشنا نمایند. علاوه بر موارد ذکر شده، انتخاب اساتیدی که امکان و فرصت تعامل حضوری با دانشجویان را داشته و از نسل جدید اساتید نیز باشند، در اولویت این مرکز بوده است. در جدول زیر محورهای آموزشی، کارگاههای تخصصی و اساتید هر کدام ارائه شده است.