نشست «منطقه در شوک» برگزار شد

نشست «منطقه در شوک» برگزار شد

اخبار و رويدادها


حوزه سیاستی : بین الملل
تاریخ رویداد ۱۶ مهر ۱۴۰۳




نشست «منطقه در شوک» به بررسی ریشه‌ها و چشم‌انداز پیش‌رو در نظم جدید منطقه‌ای از سه منظر متفاوت کارشناسان امور بین‌المللی پرداخت.

محمد خواجویی، مدیر گروه جامعه و سیاست در لبنان مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه؛ الله‌کرم مشتاقی و حمیدرضا کاظمی، کارشناسان ارشد غرب آسیا؛ میهمانان گروه بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف بودند و عصر روز دوشنبه ۱۶مهرماه ۱۴۰۳ به تحلیل و بررسی وجوه مختلف عملیات ۷ اکتبر و پیامدهای آن در منطقه پرداختند.

در این نشست محمد خواجویی، به فهم چرایی این عملیات و تاثیرات آن پرداخت و اظهار داشت:« پروژه‌ی اسرائیل، پروژه‌ی مرگ تدریجی فلسطین است و به‌ویژه جریان راست‌گرای رژیم صهیونیستی، آن را به‌صورت جدی پیگیری می‌کند.»

مدیر گروه جامعه و سیاست در لبنان مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه، در بخش دیگری از سخنان‌ خود، طوفان‌الاقصی را ضربه‌ی اساسی به اسرائیل، عنوان نمود و تصریح کرد که آنها نه تنها به دنبال جبران این ضربه حماس هستند، بلکه قصد دارند چند گام نیز به جلو بروند و پس از ۷ اکتبر، بسیاری از داشته‌های مقاومت را از بین بردند و هنوز هم این دستاورد را نتوانسته‌اند که تثبیت کنند و امنیت را به مناطق اشغالی برگردانند.»

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مسائل اخیر منطقه اذعان داشت که این میزان اشراف اطلاعاتی و تکنیکی رژیم صهیونیستی، مقاومت را متحیر کرد. همچنین با صراحت بیشتری در مورد راهبرد مقاومت فرسایشی بیان کرد: «راهبرد مقاومت فرسایشی و سیاست مهار اسرائیل، راهبرد کم‌هزینه‌تری برای مقاومت بود و امروز آنها می‌خواهند با حملات گسترده در حوزه زیرساختی لبنان، به آرزوی دیرینه خود یعنی خلع سلاح لبنان برسند.»

همچنبن خواجویی، بهترین راهبرد برای ایران را پرهیز از جنگ مستقیم و تمام عیار با اسراییل و احیای دوباره مقاومت فرسایشی در مقابل اسرائیل و مدیریت تنش با آنها عنوان کرد.

دیگر سخنران این نشست، الله‌کرم مشتاقی، بیان داشت: «اگر اسرائیل درمانده نبود، خودش را وارد جنگ کلان‌تری نمی‌کرد. پس نباید ترس و هراس از جنگی که صهیونیست می‌خواهد ایجاد کند را جدی بگیریم و در «تله‌ی جنگ» آنها محصور شویم.»

مشتاقی افزود: «کارکرد و تاثیر لبنان، یمن، عراق و ایران، ناظر بر این نبوده که غزه شرایط بهتری پیدا کند، بلکه هدف آن بوده که اسرائیل نیروهایش را یک‌جا و در غزه صرف نکند. از این سو نیز، طوفان‌الاقصی سبب شد تا محور مقاومت به سبک جدیدی از مقاومت دست‌یابد و همه‌ی اضلاع آن هماهنگ‌تر پیش روند.»

کارشناس‌ارشد غرب آسیا در مورد طرح‌های خاورمیانه‌ای آمریکا نیز اظهار داشت: « باید کاری کنیم که ملاحظات و طراحی‌های خاورمیانه‌ای آمریکا، تحت تاثیر کنش‌های ما قرار گیرد و قدرت تعیین‌کننده‌ی خود در مسائل خاورمیانه را به آنها نشان دهیم.»

حمیدرضا کاظمی، سخنران سوم این نشست؛ در ابتدا درباره‌ی تحلیل مشتاقی در بحث « تله‌ی جنگ» تاکید کرد: « تله‌ی جنگ یک مفهوم انتزاعی است و ساختارها آن را به ما تحمیل می‌کنند. ما دو دهه است که درون این وضعیت هستیم.»

ایشان افزود: در منطقه، دیگر هیچ مبنا و راهکار سیاسی، برای برون‌رفت از این وضعیت وجود ندارد و در نتیجه آبستن تحولات است. این تحولات نیز نتیجه‌ی همه‌ی فشارهای از سال ۲۰۱۶ به بعد و بسته‌شدن همه راهکارهای سیاسی توسط صهیونیست‌ها برای رهایی خاورمیانه از چنین وضعیتی است.

کاظمی در ادامه سخنان خود در مورد دیگر مسائل منطقه در سطوح اجتماعی و سیاسی نیز اضافه کرد: « ما در خاورمیانه با پدیده‌‌ی عدم توازن اجتماعی و اقتصادی روبرو هستیم و نیروهای محروم از جهانی‌سازی را در حال حاضر مشاهده می‌کنیم.»

کارشناس ارشد غرب آسیا در مورد فضای سیاسی به وجود آمده بیان داشت: « در علوم انسانی، تحلیل قطعی وجود ندارد و ما هیچ‌گاه از قطعیت سخن نمی‌گوییم و به نظر من در فضای سیاسی، دست‌کم تا ۶ ماه آینده، طرح سیاسی وجود ندارد.»

حمیدرضا کاظمی، در مورد نقش آمریکا در منطقه بیان داشت: « بازی‌سازی در منطقه را آمریکا انجام می‌دهد و ما تنها می‌توانیم بازی آنها را خراب کنیم ولی بازی‌سازی را آنها رقم می‌زنند.»

این نشست که با حضور علاقه‌مندان مسائل منطقه برگزار شد، با طرح پرسش‌هایی از سخنرانان و ایراد مباحثی از سوی حضار به پایان رسید.

 

 

نشست «منطقه در شوک»

۱۶ مهر ۱۴۰۳

گزارش تصویری