معاون آکادمی ریاست جمهوری روسیه در اندیشکده حکمرانی شریف

معاون آکادمی ریاست جمهوری روسیه در اندیشکده حکمرانی شریف

اخبار و رويدادها


حوزه سیاستی : بین الملل
تاریخ رویداد 5 مهر 1402




گزارش نشست

معاون آکادمی ریاست جمهوری روسیه در اندیشکده حکمرانی شریف:
هنوز بعضی افراد در روسیه فکر می‌کنند که اوضاع به حالت قبل برمی‌گردد. امّا باید پذیرفت که شرایط تغییر کرده و ژئوپلیتیک جدیدی شکل گرفته است.


به گزارش روابط عمومی اندیشکده حکمرانی شریف معاون آکادمی ریاست جمهوری روسیه، خانم دکتر پالینا نمیروفچنکو و دکتر عمرو الدیب، رئیس امور خاورمیانه آکادمی ریاست‌جمهوری روسیه در ششمین نشست دیپلماسی نخبگانی در اندیشکده حکمرانی شریف حضور یافتند.


 دکتر پالینا نمیروفچنکو در ششمین نشست دیپلماسی نخبگانی: شرایطی که تحریم‌ها اخیراً برای روسیه ایجاد کرده‌ است برای ایران نامأنوس نیست و دو طرف می‌توانند تجربیّاتشان را در این زمینه مبادله کنند. کما اینکه ایران در فروش نفت به روسیه کمک کرده‌است. 

و ی افزود ایران به واسطه‌ی تحریم‌ها در حوزه‌ی فن‌آوری به استقلال رسیده است، ولی ما در روسیه عادت کرده بودیم نفت بفروشیم و فن‌آوری و صنعت وارد کنیم. حالا این رابطه تغییر کرده و به دنبال استقلال در این حوزه هستیم.

او در ادامه گفت: اغلب یا دست‌کم بعضی از مقامات روسیه در حوزه‌ی حکمرانی آموزش کافی ندیده‌اند و اطّلاعاتی که دارند به‌روز نیست.

معاون آکادمی ریاست جمهوری روسیه با بیان اینکه اندیشکده‌ها در سیاست‌گذاری روسیه نقش پررنگی دارند اظهار کرد: از آن‌جا که دولت همه‌چیز را نمی‌داند، از مشورت اندیشکده‌ها و مؤسّساتی مثل آکادمی ریاست جمهوری (RANEPA) استفاده می‌کند.

دکتر عمرو الدیب، رئیس امور خاورمیانه آکادمی ریاست‌جمهوری روسیه: در گذشته ایران به روسیه نیازمند بود، ولی اکنون اوضاع برعکس شده و روسیه به ایران نیاز دارد. امیدواریم رفتار ایرانی‌ها با ما بهتر از رفتار ما با آنها باشد!


او اظهار کرد باید اتّحادی در شرق و از جمله در غرب آسیا در مقابل غرب شکل بگیرد و الآن بهترین فرصتی است که در اختیار داریم. این فرصت در آینده تکرار نخواهد شد. 


وی گفت: روابط مسکو و دهلی به میل هند و بر اساس سود این کشور جلو می‌رود. مثلاً هند از نفت ارزان روسیه سود می‌برد اما در بریکس با روسیه همراهی نمی‌کند و در شرایط فعلی مسکو تلاش می‌کند همه را راضی کند.

رئیس امور خاورمیانه آکادمی ریاست‌جمهوری روسیه بیان کرد: شخصاً چین را فعلاً «مستعمره‌ی آمریکا» می‌دانم و معتقدم در آینده‌ی نزدیک در مقابل آمریکا دست به اقدام نمی‌زند.

گفتنی است پس از پایان این نشست، هیأت روسی و مدیران اندیشکده در خصوص گسترش تعاملات نخبگانی با رییس و معاونین دانشگاه شریف دیدار و گفتگو کردند.

گزارش تصویری