دیپلماسی نخبگانی در کانون توجه جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد

دیپلماسی نخبگانی در کانون توجه جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد

انديشكده حكمراني شريف





دومین جلسه کمیته تخصصی «دیپلماسی نخبگانی» جایزه فناوری و حکمرانی روستا‌آزاد با هدف بررسی نامزدهای جایزه برگزار شد.

به گزارش دبیرخانه جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، رضا ملکی، رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست اظهار کرد: اعطای جایزه با مضمون نوآوری و حکمرانی برای نخستین‌بار در کشور برگزار می‌شود. به طور قطع، نخستین دوره برگزاری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد می‌تواند سرمشق و نقشه راه ادوار آینده این جایزه باشد.

وی ادامه داد: نامزدهای نخستین دوره اعطای جایزه باید با وسواس بیشتری انتخاب شوند و به منظور بروز هرگونه شبهه‌ای که فقط افراد یا مجموعه‌های دولتی انتخاب می‌شوند، خودداری کرد. معتقدم افراد در قید حیات و با تابعیت ایرانی به عنوان برگزیدگان نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستا‌آزاد معرفی شوند.

وی ادامه داد: من بر این باور هستم معرفی نهادها به عنوان برگزیدگان نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد نسبت به معرفی اشخاص ارجحیت دارد.

 

دیپلماسی نخبگانی در کانون توجه باشد

اسماعیل بقایی، نماینده سابق ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو گفت: مرزهای حوزه‌های جایزه باید مشخص باشند و از یکدیگر قابل تفکیک باشند. لازم و ضروری است که دیپلماسی نخبگانی در کانون توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: موضوع عدم انتشار بعضی فعالیت‌ها باید در کانون توجه قرار گیرد. این احتمال وجود دارد که یک مجموعه به دستاورد بزرگی نائل آمده باشد اما به دلیل برخی ملاحظات امکان معرفی آن مجموعه وجود ندارد.

 

از فعالان خارج از کشور تقدیر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید بهمن‌پور، رئیس سابق کالج اسلامی لندن در این نشست درباره انتخاب افراد برگزیده اظهار کرد: اگرچه برخی از اعضای کمیته تخصصی دیپلماسی نخبگانی بر انتخاب افراد ایرانی و حاضر در ایران تاکید دارند اما من بر این باور هستم انتخاب افرادی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند برای جایزه روستا‌آزاد، یک حرکت ارزشمند به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: انتخاب برگزیدگان باید با رعایت ملاحظات انجام شود و معیاری منطقی داشته باشد.

 

فناوری در اختیار حکمرانی است

سعید سیدآقا بنی‌هاشمی، استاد دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه در این نشست گفت: برگزاری اولین دوره جایزه و انتخاب نامزدهای نهایی اعطای جایزه از هریک محورهای جایزه، فرایند سخت و دشواری است.

وی با بیان اینکه «فناوری» و «حکمرانی» دو مولفه بسیار مهم است، اظهار کرد: این دو مولفه از اهمیت فراوانی برخوردار است. مسأله مهم و اساسی این است که فناوری در اختیار حکمرانی قرار دارد و مسائل و مشکلات را مرتفع می‌کند.

بنی‌هاشمی با بیان اینکه محورهای داوری باید به طور کامل مشخص باشد، افزود: به منظور جلوگیری از هرگونه ابهام باید محورهای جایزه به صورت روشن بیان شود. صریح و روشن بودن محورهای اعطای جایزه باید در دستور کار قرار گیرد.

 

برگزاری نخستین دوره جایزه در مهرماه

سید محمدصادق امامیان، عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه فناوری و حکمرانی روستا‌آزاد در این نشست اظهار  کرد:  اعضای شورای سیاستگذاری جایزه فناوری و حکمرانی روستا‌آزاد درنظر دارند اولین دوره برگزاری این جایزه را همزمان با دومین سالگرد مرحوم روستا‌آزاد برگزار کنند‌. نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستا‌آزاد، ۱۹ مهرماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری نخستین دوره هر جایزه‌ای سخت ارزیابی می‌شود، افزود: تجربه ثابت کرده که نامزد‌شدن و خوداظهاری افراد و مجموعه‌های مختلف برای نخستین دوره هر جایزه‌ای چندان ثمربخش نیست و باید افرادی به عنوان برگزیده معرفی شوند‌.

هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف گفت: کمیته‌های تخصصی جایزه روستا‌آزاد می‌توانند نقش موثری در معرفی نامزدهای این جایزه داشته‌باشند.

وی با بیان اینکه جایزه روستا‌آزاد ۴ محور را برای اعطای جایزه در کانون توجه قرار داده، اظهار کرد: ۴ محور «فناوری حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی»، «نوآوری سیاستی» و «فناوری حکمرانی» را برای اعطای جایزه در کانون توجه قرار داده‌ایم.

عضو شورای سیاستگذاری جایزه روستا‌آزاد گفت: اعطای جایزه به افراد ایرانی و نهادها در کانون توجه قرار دارد.

امامیان درباره مبلغ اهدایی جایزه روستا‌آزاد گفت: بر اساس تصمیم شورای سیاست‌گذاری، ۱۰ سکه بهار آزادی برای هر یک از محورهای جایزه در نظر گرفته‌ایم.

مجید افشانی، مدیر بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف در این نشست اظهار کرد: اعطای جایزه روستا‌آزاد با چالش‌هایی مواجه است. به طور مثال، شرکت‌ها و مجموعه‌های فعالی در کشور حضور دارند که در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند اما تمایلی به مطرح شدن نام خود ندارند.

اگرچه شرکت‌هایی از این دست می‌توانند جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد را از آن خود کنند اما معرفی این شرکت‌ها می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای آنها شود.

وی گفت: حکمرانی با مردم ارتباط بسیار مهمی دارد و حکومت‌ها باید بدانند که بدون سبک‌های بروز جهانی نمی‌توانند حکومت کنند‌.

افشانی درباره نامزدهای محور «دیپلماسی نخبگانی» جایزه فناوری و حکمرانی روستا‌آزاد تصریح کرد: افراد غیر‌دولتی و کنشگرانی که در عرصه بین‌المللی در خصوص ترویج فعالیت‌ها و سیاست‌های کشور فعالیت می‌کنند، می‌توانند به عنوان نامزد اعطای جایزه معرفی شوند.

گزارش تصویری