تفرشی بیان کرد: در غیبت دیپلماسی نخبگانی، سنگ‌ها را بسته و سگ‌ها را گشوده‌اند

تفرشی بیان کرد: در غیبت دیپلماسی نخبگانی، سنگ‌ها را بسته و سگ‌ها را گشوده‌اند

بين الملل , اخبار و رويدادها , گزارش


حوزه سیاستی : بین الملل




متن خبر

تفرشی بیان کرد:

سازمان مجاهدین خلق با 50 میلیارد دلار سرمایه ثروتمندترین اپوزیسیون است/ خودمان سلبریتی ها را جایگزین نخبگان کردیم

دومین نشست از مجموعه نشست‌های دیپلماسی نخبگانی توسط اندیشکده حکمرانی شریف با همکاری خانه اندیشه‌ورزان و با حضور تاریخ‌نگار و پژوهشگر امور بین‌الملل مجید تفرشی برگزار شد.   

تفرشی با بیان سابقه دیپلماسی عمومی، به شواهد تاریخی از عملکرد اروپایی‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: وقتی ما از دیپلماسی عمومی صحبت می‌کنیم، طبیعتا به دیپلماسی نامتعارفی توجه داریم که قرار نیست توسط دولت و از مسیرهای کلاسیک پیگیری شود.

هیچ کجا دیپلماسی نوکر دولت نیست!

این پژوهشگر امور بین‌الملل با تأکید بر اینکه دیپلماسی در همه جای دنیا در خدمت اهداف نظام و حکومت است گفت: تصور دولتمردان در مورد تصدیگری دیپلماسی عمومی در وزارت امورخارجه،  نقض غرض است زیرا اساساً این کار قرار نیست توسط دولت صورت بگیرد.

تفرشی به تلاش کشورهای عربی برای فضاسازی علیه ایران تأکید کرد و ابراز داشت:  این کشورها با پول‌پاشی‌های هنگفت به ایران‌هراسی دامن می‌زنند. اخیراً سهم زیادی از اندیشکده شورای آتلانتیک که اندیشکده نسبتاً متعادلی در برخورد با ایران بود را خریدند. هم‌چنین بیش از یک میلیارد دلار برای خرید پولیتیکو هزینه کردند که رقمی بی‌سابقه است.

رسانه‌های انگلیسی به صورت هدفمند ایران را به القاعده نسبت می‌دادند

وی ضمن تشریح مثالی از نویسنده دیلی تلگراف، آقای کان کاگلین جزئیات هماهنگی رسانه‌های انگلیسی با سرویس امنیتی در دروغ‌پردازی هدفمند علیه ایران و ارتباط دادن ما به القاعده را در زمان تونی بلر توضیح داد و گفت: من اعتقاد دارم ام الفساد تحولات ضد ایرانی در منطقه، آقای زلمای خلیل‌زاد است که او نیز بتازگی همین مسیر را در تصویرسازی علیه ایران دنبال می‌کند. وی نسبت به زمینه‌سازی‌ برای رفتار افراطی با ایران و ارائه تصویر یک‌سویه و مخدوش از ایران، هشدار جدی داد.

تفرشی، نگاه تصدی‌گرایانه به دیپلماسی عمومی در ادوار مختلف وزارت امور خارجه را ریشه ناکامی کشور در دیپلماسی عمومی دانست و اظهار داشت: در حالیکه موفقیت غیردولتی‌ها در ابتکارات دیپلماسی به سود کشور و نظام تمام می‌شود، رقیب‌پنداری آن‌ها و اولویت دادن ترجیحات صنفی به منافع راهبردی اساساً اشتباه است.

این تاریخ‌نگار کشورمان جاه‌طلبی سیاسی را لازمه کار اندیشکده‌ای برشمرد و افزود: دولت باید فهم کند که به اندیشکده‌ها نیاز دارد اما رئیس آن‌ها نیست، ولو اینکه به آن‌ها بودجه بدهد. اندیشکده‌ها باید در خدمت منافع ملی، نظام و مصلحت کشور باشند و نه خدمتگزار دولت‌ها.

سازمان منافقین بازیگردان اصلی اپوزوسیون با 50 میلیارد دلار ثروت

مدعو دومین نشست دیپلماسی نخبگانی اندیشکده شریف در خصوص حوادث اخیر کشور گفت: این تحولات شگرف از لحاظ ماهیت، عمق و دامنه متفاوت از قبل بود. این بار نگاه بسیار خطرناک تغییر به هر قیمتی ولو تجزیه یا فروپاشی در میان منتقدین و مخالفین برجسته شده است. تفرشی ساماندهی اخیر مخالفین در خارج از کشور را به سازمان منافقین بعنوان ثروتمندترین اپوزوسیون تاریخ بشری نسبت داد و کمک این سازمان به سایر گروه‌های مخالف را بخاطر چرخش از مسعود-صدام به مریم-ترکی و عمل به توصیه‌های دستگاه امنیتی سعودی دانست.   

تجربه درخشان پرس تی وی به شکست منتهی شد

تفرشی تجربه عملکرد شبکه های العالم و پرس تی درخشانی عنوان کرد و گفت: با سوء مدیریت این سرمایه از دست رفته‌ است. پرس تی وی در دوره‌ای توانست واقعاً صدای بی صداهای انگلیس باشد و افراد برجسته‌ای را بکار بگیرد، اما امروز کاملاً افول کرده است.

بی‌بی‌سی در مسابقه تباهی با ایران اینترنشنال و من‌و‌تو

تفرشی با تشریح جزئیات مدیریت شبکه‌های فارسی‌زبان، ریزش مخاطب بی‌بی‌سی فارسی را عامل عدول آن‌‌ها از بدیهی‌ترین اصول حرفه‌ای و دعوت همزمان از میهمانان همسو عنوان کرد و گفت: از اینکه صدا و سیما و یا رسانه‌های خصوصی ایرانی نمی‌توانند این خلأ را به نفع کشور پر کنند، باید اظهار تأسف کرد.  

تفرشی مسئله عوام‌فریبی و فریفته شدن توسط عموم را جهانی ذکر کرد و گفت: مقابله با این جریانات باید توسط سیستم حکمرانی و با درایت صورت بگیرد. رویکرد دولت احمدی‌نژاد با هولوکاست و کتاب صنعت هولوکاست نوشته فینکلشتاین رویکردی نزدیک به هم بود. 

خودمان سلبریتی را جایگزین نخبه کردیم

این کارشناس وضعیت کنونی سلبریتی‌ها را در کسب مرجعیت بین‌المللی ناشی از محدودیت‌های پیشینی برای حضور نخبگان ودانشگاهیان در این عرصه قلمداد کرد و اظهار داشت: درآمد همسر مسیح علینژاد، استفاده ابزاری و حمایت‌های مالی از وی منجر به مطرح شدن این اپوزیسیون در سطح رسانه‌ها شد.

کمک جام‌جهانی به قطر در خرید امنیت

تفرشی درباره اثر جام جهانی بر دیپلماسی قطر گفت: دیپلماسی عمومی و برگزاری این رویداد ورزشی سیاستی برای تقسیم مشکلات این کشور با دنیا و حضور و شناسایی این کشور کوچک در نقشه جهان بود. قطر برای این سیاست بیش از 200 میلیارد دلار هزینه کرد.

این سندپژوه با تشریح سختی‌های سندپژوهی، گفت: متأسفانه شاهد هستیم بسیاری از اساتید و مسئولین ما اطلاعات تاریخی اندکی در مورد تاریخ سیاست خارجی و روابط ایران دارند. از طرفی آثاری در جامعه مورد توجه قرار می‌گیرند که اصلاً سندیت و اعتبار ندارند. مثلاً آقای بهنود خودش از رفرنس شدن رمان‌هایش در دانشگاه اظهار تعجب می‌کند.

تفرشی در پایان ضمن گلایه از رویکرد دولت‌ها به تاریخ‌نگاری بعنوان ابزاری برای "آبروبری و آبروخری" گفت: امیدوارم با ثبت تجربیات تاریخی کشور از آن برای بهبود شرایط امروز و فردای کشورمان استفاده کنیم.

گزارش تصویری