گزارش سیاستی «به سوی تنظیمگری سوپراپلیکیشینها: تنظیمگری در دنیای پیچیده دیجیتال» به همت حسین زیبنده، پژوهشگر میهمان اندیشکده حکمرانی شریف، منتشر شد. آنچه میخوانید شرح خلاصهای از این
گزارش است.
شاید مایک لازاریدیس (مدیرعامل بلکبری) هنگامی که در کنگره جهانی موبایل سال 2010 برای اولین بار مفهوم سوپراپلیکیشن را مطرح کرد، فکر نمیکرد چند سال بعد، این مفهوم نه در غرب عالم، بلکه در کشورهای شرقی منشأ تحول فناورانهای عظیم گردد.
ویچت که در سال 2013 علاوه بر کارکرد پیامرسانی، بازی و پرداخت را نیز به خدمات خود اضافه کرد، عملاً بعد از تنها 3 سال از سخنرانی لازاریدیس، با 200 میلیون کاربر فعال ماهیانه به بزرگترین سوپراپ جهان تبدیل شده بود؛ این فراگیری به نحوی بود که در سال 2017، CNBC گزارش داد که ویچت به طور متوسط حدود 29 درصد زمان صرف شده در استفاده از تلفن همراه را به خود اختصاص میدهد و این سرآغاز موجی در کشورهای آسیا و آفریقا و حتی آمریکای لاتین بود که امروزه در این حوزه وارد شدهاند.
در این گزارش سعی شده است علاوه بر توضیح و تبیین مفهوم سوپراپلیکیشنها، چالشهای تنظیمگری این حوزه نیز بررسی شود. در قسمت پایانی نیز تلاشهایی برای طراحی نظام تنظیمگری در این حوزه نیز انجام گرفت که این تلاشها در پاسخ به سه چالش انحصار، حفاظت از داده و تعدد تنظیمگران در مسئله سوپراپلیکیشنها صورت گرفت.
بر این اساس، سعی شد ضمن پرداختن به دو مسئله انحصار و حفاظت از داده، مسئولیت تنظیمگری نیز در گونههای مختلف خود تنظیمی، تنظیمگری بخشی و تنظیمگری موضوعی مورد واکاوی قرار گیرد. این گزارش، علی رغم نقایص متعدد آن میتواند مقدمهای برای طراحیهای عمیقتر و تفصیلیتر در حوزه حکمرانی پلتفرمها و سوپراپلیکیشنها باشد.
گزارش سیاستی «به سوی تنظیمگری سوپراپلیکیشینها: تنظیمگری در دنیای پیچیده دیجیتال» را اینجا مطالعه کنید.
گزارش است.
شاید مایک لازاریدیس (مدیرعامل بلکبری) هنگامی که در کنگره جهانی موبایل سال 2010 برای اولین بار مفهوم سوپراپلیکیشن را مطرح کرد، فکر نمیکرد چند سال بعد، این مفهوم نه در غرب عالم، بلکه در کشورهای شرقی منشأ تحول فناورانهای عظیم گردد.
ویچت که در سال 2013 علاوه بر کارکرد پیامرسانی، بازی و پرداخت را نیز به خدمات خود اضافه کرد، عملاً بعد از تنها 3 سال از سخنرانی لازاریدیس، با 200 میلیون کاربر فعال ماهیانه به بزرگترین سوپراپ جهان تبدیل شده بود؛ این فراگیری به نحوی بود که در سال 2017، CNBC گزارش داد که ویچت به طور متوسط حدود 29 درصد زمان صرف شده در استفاده از تلفن همراه را به خود اختصاص میدهد و این سرآغاز موجی در کشورهای آسیا و آفریقا و حتی آمریکای لاتین بود که امروزه در این حوزه وارد شدهاند.
در این گزارش سعی شده است علاوه بر توضیح و تبیین مفهوم سوپراپلیکیشنها، چالشهای تنظیمگری این حوزه نیز بررسی شود. در قسمت پایانی نیز تلاشهایی برای طراحی نظام تنظیمگری در این حوزه نیز انجام گرفت که این تلاشها در پاسخ به سه چالش انحصار، حفاظت از داده و تعدد تنظیمگران در مسئله سوپراپلیکیشنها صورت گرفت.
بر این اساس، سعی شد ضمن پرداختن به دو مسئله انحصار و حفاظت از داده، مسئولیت تنظیمگری نیز در گونههای مختلف خود تنظیمی، تنظیمگری بخشی و تنظیمگری موضوعی مورد واکاوی قرار گیرد. این گزارش، علی رغم نقایص متعدد آن میتواند مقدمهای برای طراحیهای عمیقتر و تفصیلیتر در حوزه حکمرانی پلتفرمها و سوپراپلیکیشنها باشد.
گزارش سیاستی «به سوی تنظیمگری سوپراپلیکیشینها: تنظیمگری در دنیای پیچیده دیجیتال» را اینجا مطالعه کنید.