با آمدن ترامپ، اجماع قوی ضد روسیه در آمریکا تغییر چندانی نمی‌کند

با آمدن ترامپ، اجماع قوی ضد روسیه در آمریکا تغییر چندانی نمی‌کند

اخبار و رويدادها


حوزه سیاستی : بین الملل
تاریخ رویداد 18 / اردیبهشت / 1403



گزارش نشست



- تعامل با پوتین برای ترامپ آسان‌تر خواهد بود؛ خصوصاً که او همواره نسبت به پوتین – دست‌کم به صورت رسمی – با احترام رفتار کرده. ترامپ، بر خلاف بایدن هرگز به خودش اجازه نداده که پوتین را «مجرم» یا «قاتل» بخواند.

- ترامپ تلاش می‌کند میانجی معامله‌ای با اوکراین باشد. امّا چنین کاری دشوار خواهد بود، زیرا دو طرف مایل به پذیرش مصالحه‌ای که او پیش می‌نهد نیستند. بیش‌تر احتمال دارد که چنین مصالحه‌ای با میانجی‌گری طرف دیگری، مثلاً چین رخ دهد.

- در مورد تحریم‌های آمریکا بر ضدّ روسیه، به نظر نمی‌رسد که ترامپ قصد برداشتن این تحریم‌ها را داشته باشد، بلکه صرفاً بعضی از آنها، مثل «متمّم جکسون-وَنیک» (Jackson-Vanik amendment) را متوقّف خواهد کرد.

- در حال حاضر، اجماع قوی ضدّ روسیه در داخل آمریکا وجود دارد. فکر نمی‌کنم که این اجماع در کوتاه‌مدّت چندان تغییر کند. فارغ از این که چه کسی ساکن کاخ سفید باشد، چنین اجماعی هرگونه تلاش برای بهبود رابطه‌ی آمریکا و روسیه را با محدودیّت مواجه خواهد ساخت.

- فرصت‌هایی برای روسیه، چین، و ایران در دوره‌ی دوم ترامپ و بایدن وجود دارد. زیرا وقتی رئیس جمهوری قرار نیست در انتخابات دیگری شرکت کند، سطح انعطاف‌پذیری او معمولاً بالاتر خواهد بود.

- اگرچه مسکو ممکن است به مقداری تنش در روابط آمریکا و چین علاقه داشته باشد، به قطع کامل این ارتباط و درگیری نظامی احتمالی علاقه‌مند نیست، به دلیل تأثیر منفی شدیدی که بر اقتصاد جهانی می‌گذارد.

- اگر تعارض فعلی بین روسیه و اوکراین با کنار آمدن دو طرف پایان یابد، آمریکایی‌ها بیش‌تر تمایل خواهند داشت که بر چین تمرکز کنند، نه بر روسیه. چین چالش راهبردی جدّی‌ای است که آنها باید سال‌های آینده را به دست و پنجه نرم کردن با آن بگذرانند.

- مهم‌ترین خطّ قرمز روسیه در مذاکره با اوکراین و غرب، امنیّت است. روسیه باید مطمئن شود که از اوکراین به عنوان دژی که امنیّت روسیه را به خطر می‌اندازد استفاده نخواهد شد. این به معنی اِعمال بعضی محدودیّت‌ها بر نیروهای مسلّح اوکراین، اتّخاذ وضعیّت بی‌طرفی توسّط اوکراین، انجام بعضی اقدامات اعتمادساز، و اطمینان رهبری روسیه در مورد مرز این کشور با اوکراین است. دومین خطّ قرمز ناظر به حقوق مردمان روس‌زبان اوکراین است که می‌خواهند پیوندهای خود را با روسیه حفظ کنند.

- آن‌چه ترامپ در مورد حلّ تعارض روسیه و اوکراین می‌گوید بیش‌تر حرف‌های انتخاباتی به نظر می‌رسد. بعید است این تعارض، اولویّت اصلی او محسوب شود. البتّه احتمال دارد او بخواهد بازی مشابهی، مثل دیدار با رهبر کره‌ی شمالی را در مورد مسأله‌ی روسیه و اوکراین پیش ببرد و دیداری بین رؤسای جمهور روسیه و اوکراین ترتیب دهد و نهایتاً از پوشش خبری و رسانه‌ای آن برای خود یک پیروزی بسازد.