استانداردهای دوگانه رسانه‌های غربی غیرقابل انکار است

استانداردهای دوگانه رسانه‌های غربی غیرقابل انکار است

اخبار و رويدادها , گزارش


حوزه سیاستی : بین الملل




متن خبر

 
مدیر الجزیره انگلیسی در نشست درس‌آموخته‌های رسانه‌ای جام جهانی مطرح کرد:
فلسطین برنده اصلی جام جهانی قطر/ استانداردهای دوگانه رسانه‌های غربی غیرقابل انکار است/ قطر با جام جهانی در نقشه جهان تثبیت شد
به گزارش روابط عمومی اندیشکده حکمرانی شریف جایلز ترندل مدیر شبکه الجزیره انگلیسی در ششمین نشست بین‌المللی اندیشکده حکمرانی شریف در سال 2023 در مورد درس‌های رسانه‌ای از برگزاری جام جهانی صحبت کرد.
ترندل در ابتدا با اشاره به حملات رسانه‌ای از سوی رسانه‌های غربی گفت: در طول برگزاری جام‌جهانی قطر شاهد حملات نژادپرستانه، اسلام‌هراسی، بیگانه هراسی و اعمال استانداردهای دوگانه از سوی برخی رسانه‌های غربی بودیم. آن‌ها در تلاش بودند تا "خاورمیانه‌ای غیرمتمدن" را روایت کنند.
مدیر شبکه الجزیره انگلیسی با اشاره به فشار رسانه‌های غربی در خصوص نیروی کار مهاجر و مسائل حقوق بشری گفت: یک روزنامه انگلیسی از مرگ 6500 کارگر مهاجر در طول ده سال اخیر خبر داد. در حالیکه مقامات قطری این گزارش را گمراه کننده دانستند و ضمن پذیرش برخی انتقادات، به همکاری قطر با سازمان بین‌المللی کار در خصوص رعایت استانداردها تأکید کردند.  

مجری دانمارکی که بازیکن مراکش را به میمون تشبیه کرده بود، حاضر به عذرخواهی نشد
ترندل درباره موج‌های هجمه‌های رسانه ای اظهار داشت: آمادگی در مواجهه با هجمه رسانه‌ای در شرایطی که انتشار اطلاعات ناکافی و نادرست بسیار رواج دارد، امری طبیعی است. در جریان برگزاری جام جهانی یکی از رسانه‌های دانمارکی بی رحمانه جشن پیروزی یک بازیکن مراکشی با مادرش را پس از برد اسپانیا، به دورهمی میمون‌ها تشبیه کرد. مجری این شبکه حتی پس از انتقادات فراوان نیز حاضر به عذرخواهی در این خصوص نشد.

بی اخلاقی رسانه‌ای بی‌بی‌سی علیه ایران مشهود بود
وی ادامه داد: در جریان بازی ایران و ولز نیز شاهد بی اخلاقی رسانه‌ای بی‌بی‌سی بودیم. بی‌بی‌سی در یک چیدمان برخلاف اصول خود، با یک مجری و دو تحلیلگر ولزی میزبان یورگن کلینزمن بود. کلینزمن در این برنامه در یک دقیقه چهار بار، به ملت ایران توهین کرد و گفت تقلب در ذات و فرهنگ ایرانی‌ها وجود دارد.
مدیر شبکه الجزیره انگلیس در ادامه به مسأله برچسب زنی رسانه‌ای به هواداران تیم قطر اشاره کرد و گفت: برخی از اتباع سایر کشورها در قطر که کشورشان در جام جهانی حاضر نبود تصمیم گرفتند از قطر حمایت کنند اما رسانه‌های غربی آن‌ها را "هواداران قلابی" نامیدند و مدعی شدند برای این کار پول دریافت کرده‌اند.
ترندل ادامه داد: قطر در جام جهانی به خوبی از ارزش‌های خود دفاع کرد و علی‌رغم انتقادات به ممنوعیت مصرف الکل، بسیاری از خانواده‌ها از این اقدام حمایت کردند.

منع مصرف الکل در ورزشگاه‌ها منجر به کاهش خشونت در میان هواداران شد
وی افزود: شخصاً شاهد ارتباط معناداری بین میزان خشونت و مصرف الکل در ورزشگاه بودم. جو ورزشگاه در بازی ولز و انگلیس اصلاً با زد و خورد هواداران این دو تیم در کشور اسپانیا قابل مقایسه نبود.
این مدیر رسانه‌ای در بخش دیگری از سخنانش به موضوع ال جی بی تی (هم‌جنس‌گرایان) در جام جهانی پرداخت و گفت: قطری‌ها بارها اعلام کردند که همه برای شرکت در این تورنمنت آزاد هستند اما باید به ارزش‌ها و سنت‌های ما احترام بگذارند. اما کایپتان هفت کشور اروپایی در اقدامی هماهنگ قصد داشتند با بستن بازوبند رنگین‌کمانی، از هم‌جنس‌گرایی حمایت کنند که فیفا مانع این کار شد و اعلام کرد افرادی که مبادرت به این کار کنند کارت زرد می‌گیرند.
وی ادامه داد: بازیکنان تیم فوتبال آلمان در عکس دسته‌جمعی پیش از بازی اول، با دست جلوی دهان خود را به نشانه اعتراض گرفتند و برخی مقامات دولتی آلمان نیز به قطر بابت جلوگیری از آزادی بیان اعتراض کردند. وزیر خارجه قطر نیز در واکنش به اقدامات سیاسی مسئولان آلمان با اشاره به دو رویی آنها گفت «آنها در مذاکرات انرژی و خرید گاز با ما مشکلی ندارند!»

حمله به قطر در بی‌بی‌سی هزینه‌ای ندارد ولی انتقاد از دولت منجر به اخرج مجری می شود
مدیر این شبکه با ذکر مثالی از استاندارد دوگانه بی بی سی گفت: گری لینکر کاپیتان اسبق فوتبال انگلیس و گرانترین مجری بی بی سی در برنامه افتتاحیه جام جهانی، شخصاً به قطر بخاطر مسائل غیرورزشی و حقوق بشری تاخت و بی بی سی نیز به نشانه اعتراض در اقدامی بی سابقه از پخش مراسم افتتاحیه خودداری کرد. سه ماه بعد که لینکر در توئیترش به سیاست‌های مهاجرتی دولت انگلیس انتقاد کرد و آن‌ها را همردیف نازی‌ها خواند، این بار از برنامه‌های بی بی سی  بخاطر بیان مواضع شخصی کنار گذاشته شد.
 ترندل فلسطین را برنده اصلی جام جهانی خواند و با اشاره به اثرگذاری پیروزی‌های مراکش اظهار داشت: مراکشی‌ها عکس یادگاری خود را با پرچم فلسطین انداختند. از سوی دیگر خوددداری هواداران عرب از گفتگو با خبرنگاران رژیم اشغالگر قدس بسیار در جهان دیده شد و موجب بالاآمدن نام فلسطین شد.
وی با تحلیل جام جهانی قطر از منظر رسانه گفت: استکبار فرهنگی و کلیشه‌های غربی در مورد خاورمیانه هنوز به قوت خود باقی است و تعامل رو در رو و انتشار پست‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی کمک زیادی به تغییر این وضعیت می‌کند. او پیگیری منافع تجاری و مخاطب بیشتر، را علت دامن زدن رسانه‌ها به دوقطبی‌ها دانست.
مدیر شبکه الجزیه انگلیسی در جمع‌بندی سخنانش به موفقیت دوحه در تعامل با رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: دوحه با دادن مجوز فعالیت به تمام رسانه‌ها، نگذاشت تا گفتمان غالب به سرکوب آزادی بیان تغییر کند. قطری‌ها در عین حال که انتقادات خود را مطرح کردند اما هیچ رسانه‌ای را تعطیل نکردند. اگر این اشتباه را مرتکب می‌شدند روایت اصلی بر علیه خودشان شکل می‌گرفت. مهم است که شما در برابر انتقادات سکوت نکنید و پاسخ سازنده بدهید اما نباید در دام واکنش بیش از حد نیز گرفتار شوید.