گروه حکمرانی عصر دیجیتال با پرورش رویکردی جدید ّ به حل تعارضات در حوزه عصر دیجیتال می پردازد

حکمرانی عصر دیجیتال

بلاگ ها

سیاست‌گذاری فرهنگ در شبکه‌های اجتماعی

سیاست‌گذاری فرهنگ در شبکه‌های اجتماعی

جهانی‌شدن، تضعیف حاکمیت‌های ملی، چاق شدن فضای مدنی و افزایش تعاملات فرهنگی منجر به دور شدن از جامعه منزوی شده است و فرهنگ بومی جوامع را با چالش روبرو کرده است. ازآنجاکه فضای مجازی چون تعاملی است، جذابیت بیشتری برای کاربران ایجاد کرده است و به ممزوج شدن کاربر و رسانه انجامیده است. درنتیجه، چالش‌های پیش روی فرهنگ بومی را تشدید کرده است.

رگولیشن بخشی در برابر رگولیشن داده محور

رگولیشن بخشی در برابر رگولیشن داده محور

ظهور فناوری­ های تحول­ آفرین(Disruptive) نه تنها نظام ­های مرسوم تنظیم­گری و مقررات ­گذاری، بلکه رژیم­ های نوآوری جهانی را نیز با تغییرات مخرب و بنیان­ برافکن روبرو کرده است. مادامی که نهادهای تنظیم­گر چندگام از روندهای فناورانه روز جهان و در یک کلام آنچه در بازار اقتصاد دیجیتال می­گذرد عقب­ تر هستند، تلاش­ آن­ها برای دفاع از منفعت عمومی(اعم از ملی، شهروندی و …) در برابر نفع خصوصی(سود اقتصادی) لاجرم مذبوحانه خواهد ماند. از سوی دیگر، نوآوری که عامل اصلی رشد اقتصادی بلند مدت و درآمد سرانه محسوب می­ شود با تداوم شکاف میان رگولاتوری و فناوری­ های نوظهور هر لحظه خطر اتخاذ تصمیمات رادیکال و یک­ جانبه نهادهای تنظیم­گر در سطح ملی و بین­ المللی را احساس می­ کند. اگرچه نوآوری ­های فردی می­ تواند اقتصاد و جوامع را به طرز چشم گیری تحت تأثیر قرار دهد، این نوآوری ­های فناورانه در عین حال، محصول رژیم­ های نوآوری در اقتصاد ملی هستند. این یادداشت بررسی می­ کند چگونه تغییرات مخرّب و انقلابی ناشی از فناوری­ های نوظهور در حوزه اطلاعات و ارتباطات همزمان با اثرگذاری بر رژیم ­های نوآوری ملی، حاکمیت اقتصادی جهانی و نظام ­های تنظیم­گری ملی را وادار به تغییر شکل و تکامل ساختاری می­کند.

لزوم همگرایی در فضای مجازی

لزوم همگرایی در فضای مجازی

تحول و تطور در دسته‌بندی‌های سنتی بخش‌ها و صنایع که معمولا معلول تحولات و ظهور ‌فناوری‌های جدید هستند، بخشی جداناشدنی از تاریخ توسعه صنعتی مدرن محسوب می‌شوند که به تکرار، افول و گاه مرگ صنایعی با انبوهی از کسب‌و‌کارهای مرتبط و سربرآوردن بازیگران جدیدی در بازارهای جایگزین را شهادت می‌دهند.

یوتیوب در دادگاه

یوتیوب در دادگاه

زمانی که فناوری دردسرساز شد سال ۲۰۰۷ را به جرات می توان یکی از نقاط عطف برجسته در حوزه حمایت از مالکیت فکری به شمار آورد. در این سال، تعارض منافع شرکت های فعال در زمینه رادیو، تلویزیون و فیلم سازی با شرکت یوتیوب رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته و پرونده های سنگین با غرامت های کمرشکنی علیه یوتیوب تنظیم شد. برای مثال در همین سال یکی از بزرگترین شرکت های فعال در حوزه صوت و تصویر، به نام ویاکوم، از یوتیوب شکایت کرده و درخواست یک بیلیون دلار غرامت کرد. این در حالی است که در سال گذشته گوگل یوتیوب را به قیمت ۱٫۶۵ بیلیون دلار خریده بود. مقایسه همین دو عدد کافی است تا بتوان عمق و شدت ماجرا را درک کرد. اما به راستی منطق و استدلال نهفته در پشت این شکایت و غرامت های ناشی از آن چه بود؟


انتشارات

 جمع سپاری و پایداری شهری

جمع سپاری و پایداری شهری

در چند دهه اخیر دانشمندان توجه ویژه ای به بررسی ابتکارت خالقانه مرتبط با پایداری شهری کرده اند. در همین زمان ورود تکنولوژی های وب 0.0 و ابزارهایی مانند تلفن های هوشمند و اینترنت به نوبه خود منجر به تشدی جریانات حکمروایی پایین به باال و دموکراتیک شده و بدین ترتیب رویه های جمع سپاری به عنوان پاسخی مبتکرانه به برخی از مسائل موجود در حوزه پایداری شهری و با بهره گیری از ظرفیتهای به وجود آمده ناشی از پیشرفت تکنولوژی و علوم ارتباطی، وارد عرصه مدیریت شهرها گردید.

 اولین بولتن حکمرانی رسانه در عصر دیجیتال منتشر گردید.

اولین بولتن حکمرانی رسانه در عصر دیجیتال منتشر گردید.

اولین بولتن حکمرانی رسانه در عصر دیجیتال منتشر گردید.

 رسانه خدمت عمومی و انتخابات

رسانه خدمت عمومی و انتخابات

برگزار ی انتخابات عادلانه مستلزم شناخت و آ گاهی شهروندان از فرایندهای انتخابات است. این فرآیندها هم شامل فرآیند برگزار ی انتخابات و هم شامل فرآیندهای پیش از آن یعنی طی مسیر احراز صالحیت نامزدها و همچنین فرآیندها و رویه های شناخت نامزدها میشود

 شماره دوم بولتن مدیابوم منتشر گردید.

شماره دوم بولتن مدیابوم منتشر گردید.

شماره دوم بولتن مدیابوم منتشر گردید.