جدال اروپا برای اعمال حاکمیت رسانه ای در برابر غول های پلتفرمی آمریکا

دیده ‎بان صوت و تصویر اتحادیه اروپا[۱] در سلسله نشست‌های به بررسی ابعاد مختلف پیش‌نویس جدید قانون خدمات دیجیتال[۲] اتحادیه اروپا می‌پردازد. پیش‌نویس قانون خدمات دیجیتال اروپا سعی دارد، رژیم جدید حقوقی را بر سرویس‌های دیجیتال به طور خاص پلتفرم‌های آنلاین تدوین کند. یکی از شاخصه‌های این قانون، رویکرد همگرایی حقوقی در برخورد با پدیده‌ همگرایی عصر دیجیتال است. اتحادیه اروپا سعی دارد با ایجاد قانونی جامع ، چالش‌های موجود در قوانین پیشین خود در حوزه‌ دیجیتال نظیر دستورالعمل تجارت الکترونیک[۳] و دستورالعمل رسانه‌های صوتی و تصویری[۴] اتحادیه اروپا را پوشش دهد.

مطالعه‌ گفت‌وگوها و مناظرات میان گروه‌های ذی‌نفع اتحادیه اروپا در اصلاح و تغییر پیش‌نویس قانون خدمات دیجیتال، می‌تواند چشم‌اندازی روشن از تجربه‌ سیاستی کشورهای اروپایی در برخورد به تحولات حوزه‌ فناوری دیجیتال را پیش روی مخاطبان علاقه‌مند، سیاست‌گذاران و متخصصان رسانه و ارتباطات قرار دهد. از این رو گروه حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال (مدیابوم) در راستای رسالت سیاست پژوهشی خود سعی کرده است، چکیده‌ سلسله نشست‌های برگزار شده توسط این نهاد به صورت گزارش‌های پیوسته در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

[۱] European audiovisual observatory

[۲] Digital Service Act

[۳] Ecommerce directive

[۴] Audiovisual media service directive

متن کامل این گزارش از طریق لینک زیر قابل‌دسترسی است: