پیام زیر آستانه‌ای جورج بوش: پیام‌های ناهشیار در تبلیغات سیاسی

اگرچه برخی منابع ادعا می‌کنند که تبلیغات زیر آستانه‌ای تأثیری نداشته و یا حتی یک افسانه است، اما استفادهٔ مستند از این تکنیک در رسانه‌های جمعی ثابت می‌کند که خالقین آن به قدرتی که دارد ایمان دارند. مطالعات اخیر نیز ثابت کرده‌اند که این تکنیک بالأخص در مواردی که حاوی یک پیام منفی است، تأثیرگذار می‌باشد.

“گروهی از دانشگاه کالج لندن با حمایت مالی صندوق ولکام (Wellcome Trust) بدین نتیجه رسیدند که ادراک زیر آستانه‌ای بالأخص در ایجاد افکار منفی، می‌تواند موفق عمل کند. به گفته پرفسور نیلی لاوی (Nilli Lavie)، رئیس این گروه تحقیقاتی، “حدس‌ها و فرضیات زیادی در مورد اینکه آیا مردم می‌توانند اطلاعات احساسی، به‌مانند تصاویر، صورت‌ها و کلمات را به‌صورت ناخودآگاه پردازش نمایند یا نه، مطرح‌شده است. ما نشان داده‌ایم که مردم می‌توانند ارزش احساسی پیام‌های زیر آستانه‌ای را درک نمایند، همچنین به‌صورت جامعی ثابت نموده‌ایم که مردم در مقابل کلمات منفی بیشتر مستعد هستند.”

جورج بوش در سال ۲۰۰۰ اولین بار از پیام زیر آستانه‌ای استفاده کرده است.

بلافاصله پس‌ازاینکه نام الگور (نامزد دموکرات) مورداشاره قرار می‌گیرد، بخش پایانی لغت “bureaucrats” [بوروکرات‌ها]- “rats” [موش‌ها]- در روی صفحه به مدت یک‌سی‌ام ثانیه نقش می‌بندد.

این مسئله جنجال بزرگی به پا کرد، به‌طوری‌که روزنامه گاردین عمل او را یک “حقهٔ کثیف” برای به دست آوردن رأی عنوان کرد. بااینکه در آمریکا قانونی بر ضد پیام‌رسانه‌ای زیر آستانه‌ای وجود ندارد، اما پخش این فیلم تبلیغاتی متوقف گردید.


منبع

https://www.theguardian.com/world/2000/sep/13/uselections2000.usa

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.