معرفی و زمان‌بندی نشست‌ها

Behavioral Policy Making

امروزه از دانش گسترده علوم رفتاری می‌دانیم که انسان در تصمیم‌گیری‌ها و قضاوت‌های خود دارای خطاهای سیستماتیکی است. به‌بیان‌دیگر، می‌دانیم که رفتار انسان در بسیاری از تصمیم‌های مهم زندگی‌اش عقلانی نیست. نرخ فزاینده شیوع چاقی،‌ اعتیاد، جرم و فساد، پس‌انداز ناکافی برای دوران بازنشستگی، اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحد میان سیاست‌گذاران، عدم آینده‌نگری کافی،‌ تمایل رأی‌دهندگان به انتخاب سیاست‌گذاران پوپولیست و ملی‌گرا و … از نمونه‌های تأثیر این خطاها در انتخاب افراد است که به یک ناظر بیرونی (یک محقق یا یک سیاست‌گذار) امکان می‌دهد تا رفتار انسان را پیش‌بینی کند.

هدف این سلسله جلسات در ابتدا واکاوی برخی از جنبه‌های این موضوع است که ذهن انسان چگونه اغلب اوقات در قضاوت‌ها و تصمیم‌گیری‌هایش دچار خطا می‌شود. هدف دوم بررسی دلالت‌های سیاست‌گذاری این خطاها در حوزه‌هایی همچون مبارزه با فقر، آموزش، توسعه اقتصادی، مبارزه با جرم و فساد، سلامت و بهداشت عمومی، مصرف انرژی و محیط‌زیست، قانون‌گذاری و تنظیم‌گری و … است.

این جلسات با همکاری برخی از دانش‌پژوهان این حوزه و همچنین دانش‌آموختگان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود و مخاطب آن اساتید و پژوهشگران و علاقه‌مندان به این حوزه است.

زمان بندی برگزاری جلسات
شماره جلساتتاریخ و زمان برگزاری جلساتگزارش جلسات
جلسه اولدوشنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ساعت ‌۱۶:۳۰-‌۱۵گزارش جلسه اول
جلسه دومدوشنبه، ۱۲ تیرماه ۱۳۹۶، ساعت ‌۱۶:۳۰-‌۱۵گزراش جلسه دوم
جلسه سومدوشنبه، ۲۶ تیرماه ۱۳۹۶، ساعت ‌۱۶:۳۰-‌۱۵ گزارش جلسه سوم
جلسه چهارمدوشنبه، ۹ مرداد ماه ۱۳۹۶، ساعت ‌۱۶:۳۰-‌۱۵ گزارش جلسه چهارم
جلسه پنجمدوشنبه، ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۶، ساعت ‌۱۶:۳۰-‌۱۵ گزارش جلسه پنجم
جلسه ششمدوشنبه، ۶ شهریورماه ۱۳۹۶، ساعت ‌۱۸:۳۰-‌۱۷ گزارش جلسه ششم
جلسه هفتمدوشنبه، ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۶، ساعت ‌۱۸:۳۰-‌۱۷ گزارش جلسه هفتم
جلسه هشتمدوشنبه، ۳ مهرماه ۱۳۹۶، ساعت ‌۱۸:۳۰-‌۱۷ گزارش جلسه هشتم
جلسه نهمدوشنبه، ۱۷ مهر‌ماه ۱۳۹۶، ساعت ‌۱۸:۳۰-‌۱۷ گزارش جلسه نهم
جلسه دهمدوشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۶، ساعت ‌۱۸:۳۰-‌۱۷ گزارش جلسه دهم
جلسه یازدهمدوشنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۶، ساعت ‌۱۸:۳۰-‌۱۷ گزارش جلسه یازدهم
جلسه دوازدهمدوشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۶، ساعت ‌۱۸:۳۰-‌۱۷ گزارش جلسه دوازدهم

مکان برگزاری: اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست‌گذاری

شرایط شرکت‌کنندگان:

  • دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری دریکی از رشته‌های زیر:
  1. اقتصاد
  2. سیاست‌گذاری عمومی
  3. مدیریت
  4. روان‌شناسی
  5. علوم سیاسی
  6. علوم اعصاب
  • دارای سابقه پژوهشی یا علاقه‌مند به مطالعه و پژوهش در حوزه‌های سیاست‌گذاری عمومی (مبارزه با فقر، آموزش، توسعه اقتصادی، مبارزه با جرم و فساد، تصمیم گیرهای سیاسی، سلامت و بهداشت عمومی، انرژی، محیط‌زیست، قانون‌گذاری و تنظیم‌گری و …).
گزارش نشست‌ها
محصولات
معماری انتخاب

معرفی برخی ابزارهای سیاست‌گذاری رفتاری؛ معماری انتخاب

در دو یادداشت قبلی، به معرفی برخی از ابزارهای مفید و پرکاربرد در سیاست‌گذاری رفتاری پرداختیم و نمونه‌های متعددی را در مورد آنها مشاهده کردیم. در این یادداشت، به معرفی مجموعه‌ای از ابزارها با منطق مشترک «معماری انتخاب» خواهیم پرداخت. معماری انتخاب[۱] یکی از ابزارهای حکومت برای تغییر رفتارها، طراحی ساختارهای جهت‌دهنده است. این ساختارها، […]

تیلر- اندیشکده-۴

جایزه نوبل اقتصاد در دستان اقتصاددان رفتاری

جایزه آکادمی سلطنتی سوئد در علوم اقتصادی این بار به اقتصاددان رفتاری ۷۲ ساله، ریچارد تیلر[۱]، استاد دانشگاه شیکاگو رسید. تیلر یکی از بنیان‌گذاران اقتصاد رفتاری است که همواره بعد از نام کانمن، نام او را می‌شنویم. اقتصاد رفتاری که در تکمیل و تصحیح جریان اقتصاد متعارف پا به عرصه ظهور گذاشت، بر تأثیر عوامل […]

هم‌نشینان، گروه‌های مرجع و هنجار

معرفی برخی ابزارهای سیاست‌گذاری رفتاری: هم‌نشینان، گروه‌های مرجع و هنجارها

در یادداشت قبلی، به معرفی برخی از ابزارهای مفید و پرکاربرد در سیاست‌گذاری رفتاری پرداختیم و نمونه‌های متعددی را در مورد آنها دیدیم. در این یادداشت، به معرفی دو ابزار دیگر «هم‌نشینان» و «هنجارها» که از ابزارهایی مهم و دارای پتانسیل فراوان در کشورمان هستند، خواهیم پرداخت. این دو ابزار، به رفتارهای ما تحت تأثیر […]

gptt-es-rprt-BehaviorPolicyTools-960613-4

معرفی برخی ابزارهای سیاست‌گذاری رفتاری (قسمت اول)

در یادداشت قبلی، اشاره‌ای به برخی از چارچوب‌های معروف در سیاست‌گذاری تغییر رفتار داشتیم. اکنون قصد داریم در چند یادداشت، برخی از ابزارهای مفید و پرکاربرد را به‌طور دقیق‌تر و به همراه نمونه‌های موردی واقعی مورد بررسی قرار دهیم. در این قسمت، به سه ابزار «مشوق‌های درونی و غیرمادی»، «اخذ تعهد» و «ابزارهای زبانی» را […]

session05

چارچوب سیاست‌گذاری رفتاری

در دهه‌های اخیر، چارچوب‌ها و ابزارهای سیاستی مفیدی برای تدوین سیاست‌های تغییر رفتار، مبتنی بر آموزه‌های اقتصاد و علوم رفتاری پیشنهادشده است که در اینجا قصد نداریم به‌طور مفصل به آنها بپردازیم. شما می‌توانید در بخش چهارم کتاب «درآمدی بر مدیریت سیاست‌های تغییر رفتار»، برخی از این چارچوب‌ها را ملاحظه فرمایید. یکی از معروف‌ترین آنها، […]

gptt-es-rprt-BehaviorPolicyAbstract-960516-v02

مقدمه‌ای بر سیاست‌گذاری رفتاری

در جوامع پیچیده و گسترده امروز، نهاد حکومت و کنش‌های آن، اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی اجتماعی را تشکیل می‌دهد. از این کنش‌ها، تحت عنوان سیاست عمومی[۱] یاد می‌کنیم. حکومت، نقش‌ها و کارویژه‌های خود را از طریق تنظیم این سیاست‌ها و اجرای آن‌ها به‌پیش می‌برد. سیاست‌های عمومی، از منظر رویکردها، روش‌ها، اهداف و موضوعات، متنوع و گوناگون […]

کانال اقتصاد رفتاری
اقتصاد رفتاری

چرا نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ به ریچارد تیلر رسید؟

طبق گفته آکادمی سلطنتی سوئد، دلایل اصلی که نوبل اقتصاد به تیلر تعلق‌گرفته، موارد ذیل است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم: «نظریه حسابداری ذهنی»: این نظریه توضیح می‌دهد چگونه مردم تصمیم‌گیری مالی را با ایجاد حساب‌های جداگانه در ذهنشان و با تمرکز بر اثر محدود هر تصمیم به‌طور جداگانه و نه اثر کلی آن، […]

اقتصاد رفتاری

کاندیداهای شکست‌خورده نوبل (قسمت دوم)

(زمان موردنیاز برای مطالعه ۵۲ ثانیه؛ شامل ۱۷۶ کلمه) دان آریلی استاد روانشناسی و اقتصاد رفتاری در دانشگاه دوک، بنیان‌گذار مرکز پیشرفته گذشته‌نگری و هم‌بنیان‌گذار مرکز تحقیقات رفتاری BEworks در کانادا است. او نویسنده کتاب‌های پرفروش زیادی همچون نابخردی‌های پیش‌بینی پذیر است. پژوهش‌های اصلی او درباره تصمیم‌گیری و عوامل روان‌شناختی مؤثر و همچنین بنیان‌های عصب‌شناختی […]

اقتصاد رفتاری

کاندیداهای شکست‌خورده نوبل (قسمت اول)

(زمان موردنیاز برای مطالعه ۱ دقیقه و ۵۸ ثانیه؛ شامل ۳۹۴ کلمه) در این روزها که همگی درباره تیلر و کارهای اثرگذار او در حوزه‌های اقتصاد و سیاست‌گذاری عمومی صحبت می‌کنند، شاید پرداختن به دیگر اقتصاددانان رفتاری که در فهرست کسانی قرار داشتند که می‌توانستند این جایزه را دریافت کنند، خالی از لطف نباشد. در […]

اقتصاد رفتاری

آزمایش آسانسور میلگرام

اگرچه که بحث “همنوایی با دیگران” یا به‌عبارت‌دیگر “هم‌رنگ جماعت شدن” ابتدا توسط “سُلومون اَش” مطرح‌شده است، اما میلگرام در آزمایش ساده‌ای این مکانیزم را موردبررسی قرار می‌دهد. برای دیدن کلیپ به آدرس زیر مراجعه نمایید. 🌐 http://www.aparat.com/v/zew9H

اقتصاد رفتاری

آزمایش میلگرام: فرمانبرداری از مراجع قدرت

(زمان موردنیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه و ۵۱ ثانیه؛ شامل ۵۷۲ کلمه) مردی که برای آزمایش آمده بود، دستش را در کاسه‌ای کرد که در آن کاغذهای مختلف به‌صورت تاشده قرارگرفته بود. قرار بود با چیزی شبیه قرعه‌کشی، مشخص شود که او «آزمایشگر» خواهد بود یا «آزمایش‌شونده». برگه را درآورد و دید: نقش او «آزمایشگر» […]

اقتصاد رفتاری

کتاب «زندگی، جنگ و دیگر هیچ» و اقتصاد رفتاری

امروز تپه ۸۵۷ بعد از چند تلاش ناموفق آمریکایی‌ها و کشته شدن ۵۰۰ نفر از سربازان آمریکایی، به تصرف آمریکایی‌ها درآمد. قبل از آنکه هلکوپترها به منطقه آتش پرواز کنند، فرستاده N.B.C به خود جرات داد و از افراد سؤال کرد: «آیا فکر می‌کنید این کارها ارزش دارند؟» و اغلب سربازان جواب دادند: «بله، چون […]

اقتصاد رفتاری

چرا تصمیم‌های غیرعقلانی می‌گیریم؟

هم‌زمان با رشد و پیشرفت این رشته نوظهور، ریچارد تالر، یکی از بنیان‌گذاران رشته اقتصاد رفتاری، به همراه کس‌سانستین کتابی را در سال ۲۰۰۹ با عنوان «تلنگر: ارتقای تصمیمات در حوزه سلامت، ثروت و شادکامی» منتشر کردند که در آن مفهومی را تحت عنوان «تلنگر» معرفی کرده بودند. «این مفهوم تلفیقی از علوم رفتاری، تئوری‌های […]

اقتصاد رفتاری

اقتصاد رفتاری؛ قواعد سرانگشتی برای ما تصمیم می‌گیرند یا عقلانیت؟

گفتگو با امیرمحمد تهمتن، پژوهشگر در اولین آزمایشگاه اقتصاد رفتاری در ایران / مصاحبه‌کننده: تمنا منصوری چکیده: اقتصاد رفتاری رشته‌ای است که با روش علمی در فضای روان‌شناسی شناختی، فاکتورهای مربوط به احساسات و اجتماع را در تحلیل و فهم بازارها و عوامل اقتصادی به کار می‌گیرد. ازآنجاکه واحد تحلیل در این دو علم، فرد […]

اقتصاد رفتاری

چگونه خطاهای شناختی انتخاب‌های سیاسی ما را غیرعقلانی می‌کند؟

انواع خطاهای شناختی در انتخاب‌های سیاسی: ما انسان‌ها تمایل داریم با کسانی هم‌نظر و موافق باشیم که آن‌ها نیز با ما هم‌نظر هستند. به‌عبارت‌دیگر، تنها به آرا و نظرات ‘خودی‌ها’ اهمیت می‌دهیم. خطای دوم، سوگیری خودی/ نا خودی است که مشابه با سوگیری تصدیق است، به دلیل آنکه می‌خواهیم به لحاظ اجتماعی موردپذیرش قرار بگیریم، […]

اقتصاد رفتاری

رشته اقتصاد رفتاری در محیط‌های دانشگاهی

بسیاری از دوستان پرسیده‌اند که آیا در ایران رشته اقتصاد رفتاری داریم یا خیر؟ متأسفانه این رشته در ایران وجود ندارد، اما این رشته در مقاطع ارشد و دکتری در بسیاری از کشورهای دنیا شامل امریکا، انگلیس، آلمان، هلند، نروژ، استرالیا، اتریش، کانادا، فرانسه، ایتالیا، سوئد، سوئیس، اسرائیل و سنگاپور تدریس می‌گردد. رشته اقتصاد رفتاری […]

اقتصاد رفتاری

هزینه بربادرفته و زیان گریزی ذاتی

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که برای تماشای فیلمی مسیری طولانی را بروید، پول نسبتاً قابل توجهی را هزینه کنید، ترافیک را به جان بخرید، پروژه‌ای که باید فردا تحویل دهید را فراموش کنید و بعد از گذشت نیم ساعت از شروع فیلم، بفهمید که در حال تماشای فیلمی هستید که ابداً باب […]

اقتصاد رفتاری

حسابگری ذهنی

در اقتصاد رفتاری اصطلاحی به نام حسابگری ذهنی وجود دارد. بر اساس این، افراد تمایل دارند که پول‌های خود را با توجه به اینکه از چه منبعی به دست آورده‌اند و یا قرار است پول خود را صرف چه‌کارهایی کنند، طبقه‌بندی نمایند. مثلاً حساب پس‌انداز، حساب خرید غذا، حساب خرید کتاب و … را از […]

اقتصاد رفتاری

توجیه تصمیمات نادرست

در علم اقتصاد، رفتار یا انتخاب به‌عنوان نتیجه بهینه‌سازی مطلوبیت در نظر گرفته می‌شود، به این معنا که اقتصاددانان فرض می‌کنند انسان‌ها با داشتن اطلاعات کامل از ترجیحات خود و قیود مختلفی که با آن روبه‌رو هستند و همچنین با پردازش و استفاده بدون سوگیری از همه اطلاعات در دسترس، تصمیمی را اتخاذ می‌کنند که […]

اقتصاد رفتاری

فرسایش توان و تصمیم‌گیری (قسمت ۲)

انتخاب کردن نیز همچون کنترل خود برای جلوگیری از وسوسه شدن برای انجام کاری که از آن منع شده‌ایم، نیاز به تلاش ذهنی و صرف انرژی دارد. ازآنجاکه ظرفیت مغز محدود است، تصمیم‌گیری‌های متعدد باعث ایجاد پدیده‌ای به نام خستگی تصمیم‌گیری (decision fatigue) می‌شود و این امر، خراب‌تر شدن تصمیم‌گیری‌های بعدی فرد را در طول […]

اقتصاد رفتاری

فرسایش توان و تصمیم‌گیری (قسمت ۱)

انسان اقتصادی طبق تعریف اقتصاد مرسوم، فردی است که همواره به دنبال انتخاب‌هایی است که مطلوبیت او را حداکثر کند. فرض می‌شود که او دارای اطلاعات کامل، ذهن نامحدود و قدرت بالای پردازش اطلاعات است، ولی آیا در دنیای واقعی، انسان این‌گونه رفتار می‌کند؟ اقتصاد رفتاری به‌عنوان یک علم بین‌رشته‌ای، خطاهایی را در تصمیم‌گیری مشخص […]

اقتصاد رفتاری

آزمایش اهدای عضو و حالت پیش‌فرض

یکی از مطالعات جذاب در حوزه اقتصاد رفتاری، پژوهشی درزمینهٔ اهدای عضو است که به بررسی میزان اهدای عضو در کشورهای اروپایی پرداخته است. کشورهای اروپایی در یک طیف با تفاوت قابل‌توجهی قرار دارند، به‌طوری‌که میزان اهدای عضو در سال ۲۰۰۳، در برخی از کشورها مانند فرانسه، اتریش، پرتغال و لهستان حدود ۱۰۰ درصد بوده […]

اقتصاد رفتاری

اثر لنگر

فرض کنید از یک ساکن شهر تهران خواسته‌شده تا جمعیت شهر کرج، را که در فاصله یک‌ساعتی در غرب تهران است را حدس بزند. او چیز زیادی در مورد کرج نمی‌داند، فقط می‌داند که بزرگ‌ترین شهر استان البرز است. روش او برای حدس زدن چیست؟ خب، کاری که می‌تواند انجام دهد این است که با […]

اقتصاد رفتاری

تفاوت‌های رفتاری فقرا و اغنیا (قسمت ۲)

این محققان برای تأیید نتایج و کشف اثرات فقر در محیط‌های واقعی و طبیعی، ۴۶۰ کشاورز نیشکر را در هند [که عموماً قبل از برداشت سالانه فقیر و بعدازآن غنی هستند] موردبررسی قرار دادند. هر کشاورز عملکرد بهتری در آزمون‌های طراحی‌شده بعد از برداشت، نسبت به قبل از آن داشت. در حقیقت عملکرد آن‌ها در […]

اقتصاد رفتاری

تفاوت‌های رفتاری فقرا و اغنیا (قسمت ۱)

محققان دریافته‌اند که رابطه‌ای میان فقر و رفتارهای مشکل‌ساز همچون مدیریت مالی ضعیف و تولید کمتر وجود دارد. یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در این حوزه مطرح می‌شود آن است که چه عاملی باعث می‌شود تا فرد فقیر، فقیر باقی بماند یا نتواند از دام فقر خارج شود؟ چند متخصص در حوزه اقتصاد رفتاری تعریف […]

اقتصاد رفتاری

فرهنگ‌سازی و اقتصاد رفتاری

در هر جامعه‌ای مجموعه‌ای از آداب، رسوم، سنت‌ها، قوانین نوشته و نانوشته و دانش عمومی و فراگیر به شکل گفتمان، وجود دارد که از آن به فرهنگ یاد می‌شود. هر چیزی در جامعه بشری دارای زیرمجموعه‌ای از این امور است که به آن فرهنگ آن چیز می‌گویند. بارها شنیده‌اید که از فرهنگ رانندگی یا شهرنشینی […]

اقتصاد رفتاری

چگونه می‌توان نرخ ترک تحصیل میان دانش‌آموزان را کاهش داد؟

ریچارد تالر استاد اقتصاد رفتاری در دانشگاه شیکاگو در آخرین کتاب خود با عنوان «بدرفتاری» اشاره می‌کند که آموزش حوزه‌ای است که در آن کاربست علوم رفتاری بسیار کم اتفاق افتاده و نمونه بسیار خوبی برای اجرای آزمایش‌های میدانی از سوی اقتصاددانان و دیگر دانشمندان علوم اجتماعی برای اعمال برخی از مداخله‌های رفتاری به‌منظور بهبود […]

اقتصاد رفتاری

بهبود انتخاب مدرسه

انتخاب مدرسه در بسیاری از مناطق دنیا مسئله پیچیده و مهمی است. به گفته «میلتون فریدمن»، اقتصاددان، بهترین راه بهبود مدارس فرزندان ما معرفی عامل رقابت است. اگر مدارس رقابت کنند، بچه‌ها برنده می‌شوند. خوشبختانه شواهد در سراسر دنیا نشان می‌دهند که حق انتخاب مدرسه به شکل قابل‌توجهی مایه امیدواری برای بهبود سطح آموزش است. […]

اقتصاد رفتاری

هنجارهای اجتماعی چگونه در تغییر رفتار مؤثر هستند؟

استفاده از هنجارهای اجتماعی یکی از تلنگرهایی است که در اقتصاد رفتاری برای سوق دادن افراد در مسیر رفاه استفاده می‌شود. این مفهوم بر پایه نظریه هنجار اجتماعی موقعیت‌هایی را توصیف می‌کند که در آن افراد به‌طور اشتباه رفتار یا نگرش همسالان و دیگر اعضای جامعه را متفاوت از رفتار یا نگرش خود درک می‌کنند. […]

اقتصاد رفتاری

چه‌کار کنیم که افراد پول بیشتری را برای خیریه هزینه کنند؟

یکی از حوزه‌هایی که اقتصاد رفتاری به آن می‌پردازد، حوزه نیکوکاری، دستگیری از مستمندان و به‌عبارت‌دیگر اعمال خیرخواهانه است. در یک مطالعه آزمایشگاهی بسیار جذاب، به ۲۰۵ شرکت‌کننده، ۱۰ دلار داده شد و سپس آن‌ها را در گروه‌های کوچکی قرار دادند. هر یک از شرکت‌کنندگان باید مبلغی بین صفرتا ۱۰ دلار را بابت یک عمل […]

اقتصاد رفتاری

کوری نسبت به تغییر !؟

ادراک ما از واقعیت به‌صورت قابل‌توجهی تحت تأثیر عوامل مختلفی است، ازجمله عوامل زمینه‌ای، انگیزش، تجربیات گذشته، آن چیزی که در آن اتفاق، ما به آن توجه می‌کنیم و عوامل بسیار دیگر. بررسی یکی از این عوامل توسط دکتر ریچارد وایزمن انجام‌شده است. او در ویدئویی که در سال ۲۰۱۲ در سایت یوتیوب منتشر کرد […]

اقتصاد رفتاری

اگر دیگران را وامدار خود کنید…!?

بر اساس مطالعات انجام‌شده، ما هرگز از تمام اطلاعات در دسترس خود برای تصمیم‌گیری استفاده نمی‌کنیم، بنابراین مطابق با آنچه کانمن می‌گوید ما از میان‌برهایی [shortcuts] استفاده می‌کنیم، که اصطلاحاً آن را قوانین سرانگشتی [rules of thumb] می‌نامند. دکتر رابرت چلدینی و استیو مارتین معتقدند که ما می‌توانیم از این میان‌برها برای تأثیرگذاری بیشتر استفاده […]

اقتصاد رفتاری

قاعده دوم: کمیابی و اقناع

افراد بیشتر خواهان چیزهایی هستند که میزان کمتری از آن وجود دارد. زمانی که هواپیمایی بریتانیا در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد که از فردا خط روزانهٔ دوطرفهٔ لندن-نیویورک نخواهد داشت به این دلیل که برایش صرفه اقتصادی ندارد، فروش روز بعد را ترکاند. هیچ‌چیز عوض نشده بود. تنها تفاوت آن این بود که به یک […]

اقتصاد رفتاری

قاعده سوم: مرجع قدرت

مردم به افرادی که در موضع قدرت قرار دارند، احترام می‌گذارند. این موضع قدرت می‌تواند تنها به‌واسطه عنوان (مانند دکتر، مهندس و..)، لباس (یونیفرم‌های رسمی) و یا مظاهر یک موقعیت (مانند اسلحه یا مدال برای نیروهای نظامی، سربرگ معتبر برای مدیران، اتومبیل گران‌قیمت و یا ساعت برای کارآفرینان موفق) ایجاد شود. به‌عنوان‌مثال، اگر فیزیوتراپ‌ها گواهی […]

اقتصاد رفتاری

قاعده چهارم: سازگاری

افراد دوست دارند با آنچه قبلاً گفته‌اند یا رفتار کرده‌اند، سازگار باشند. این قاعده به جستجو و پرس‌وجو برای ایجاد تعهد، اشاره دارد. برای مثال مطالعه‌ای نشان داده است که در یک محله افراد کمی حاضر شدند که یک تابلوی زشت را در حمایت از کمپین رانندگی ایمن در حیاط خانه‌شان قرار دهند، درحالی‌که این […]

اقتصاد رفتاری

قاعده پنجم: دوست داشتن

مردم ترجیح می‌دهند به کسانی که دوستشان دارند، “بله” بگویند. چه چیزی باعث دوست داشتن ما می‌شود؟ تحقیقات نشان داده‌اند سه عامل در دوست داشتن ما تأثیر می‌گذارد: آن‌هایی که با ما مشابهت‌هایی دارند. کسانی که از ما تعریف می‌کنند.  کسانی که به‌واسطه اهداف مشترکمان با آن‌ها همکاری می‌کنیم. ازآنجاکه ما تعاملات بسیاری داریم، به […]

اقتصاد رفتاری

قاعده ششم: توافق همگانی

افراد زمانی که مطمئن نباشند چه‌کاری درست است و چه‌کاری باید انجام دهند، معمولاً به دنبال رفتارها و کنش‌هایی از دیگران هستند، تا رفتار و کنش خود را مشخص کنند. به نظر دکتر چالدینی این قاعده مبتنی بر احساس امنیتی است که از تعداد زیاد به وجود می‌آید [safety in numbers]. به‌عنوان‌مثال محتمل‌تر است که […]

اقتصاد رفتاری

پیام‌های ناهشیار و شستشوی مغزی

تابه‌حال برایتان سؤال شده که تا چه اندازه می‌توان افراد را به انتخاب چیزهایی که برای آن آماده نبوده‌اند یا آن را نمی‌خواستند، وادار کرد؟ پیام زیر آستانه یک سیگنال یا پیام است که برای عبور از سطحی پایین‌تر از محدودهٔ نرمال ادراکی (یعنی آستانه آگاهی هشیار) طراحی‌شده است. این پیام‌ها می‌توانند شنیداری یا دیداری […]

اقتصاد رفتاری

هیلاری کلینتون و پیام زیر آستانه‌ای: پیام‌های ناهشیار در تبلیغات سیاسی

اعترافات یک جمهوری‌خواه ۲″ در سال ۱۹۶۴، کمپین تبلیغاتی لیندون جانسون [#Lyndon_Johnson] نگرانی‌های یک رأی‌دهنده جمهوری‌خواه را در یک پیام تبلیغاتی منتشر ساخت. کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ با انتشار مجدد آن فیلم تبلیغاتی، با همان هنرپیشه که در تبلیغ ۱۹۶۴ حضور داشت، دونالد ترامپ را موردحمله مستقیم خود قرار داد. این تبلیغ […]

اقتصاد رفتاری

پیام زیر آستانه‌ای جورج بوش: پیام‌های ناهشیار در تبلیغات سیاسی

اگرچه برخی منابع ادعا می‌کنند که تبلیغات زیر آستانه‌ای تأثیری نداشته و یا حتی یک افسانه است، اما استفادهٔ مستند از این تکنیک در رسانه‌های جمعی ثابت می‌کند که خالقین آن به قدرتی که دارد ایمان دارند. مطالعات اخیر نیز ثابت کرده‌اند که این تکنیک بالأخص در مواردی که حاوی یک پیام منفی است، تأثیرگذار […]

فیلم‌های نشست‌های تخصصی سیاست‌گذاری عمومی با رویکرد رفتاری