سوپراپلیکیشنِ روبیکا؛ سهلِ ممتنع

نویسنده: عمادالدین پاینده

نیمه نخست سال ۱۳۹۸ را به جرأت می­توان از حیث تحولات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا)، مانیفست رسمی گذار به عصر سوپراپلیکیشن­ ها در ایران نام نهاد. پیشگامان بازار کسب و کارهای مجازی امسال به طور ویژه از طرح­ های خود برای حرکت به سمت ایجاد یک سوپراپ رونمایی کردند؛ «سوپراپ شدن رقابت می ­آورد، و در این شرایط اقتصادی بهترین راهکار برای بهترین بودن است». این جمله ­ای است که در چند ماه اخیر به کرات از زبان مدیران اسنپ، روبیکا و الوپیک شنیده شده است. در این یادداشت بنا داریم تجربه شکل­ گیری سوپراپلیکیشن­ ایرانی روبیکا را در مقایسه با نمونه­ های داخلی و بین­ المللی توسعه سوپراپ­ قرار دهیم و از این رهگذر بر نقاط جدی تمایز و افتراق تأکید کنیم.

تا جایی که یادمان می ­آید سوپراپلیکیشن­ ها ابتدا کار خود را با راه ­اندازی یک استارت ­آپ (مبتنی بر ارائه یک محصول و فعالیت در یک بازار مشخص)شروع کرده­ و سپس استراتژی تبدیل شدن به یک سوپراپلیکیشن را در پیش گرفته ­اند یا دست­ کم اگر از ابتدا چنین تصمیمی داشته­ اند(نظیر اسنپ فمیلی)، در مقام اجرا سیر تدریجی حرکت از یک پلت­فرم تک ­­بعدی به پلت­فرم چندمنظوره را طی کرده ­اند. در این میان، روبیکا تنها نمونه از کسب و کارهای اینترنتی بومی به شمار می­ رود که در هیچکدام از دو دسته یادشده قرار نمی­گیرد، چرا که از ابتدای راه­­ اندازی- حداقل به لحاظ شکلی- به سوپراپ شباهت بیشتری داشته تا یک استارت ­آپ. این پلت­فرم چندمنظوره تجمیعی که در بدو تأسیس(زمستان ۱۳۹۶)، خود را یک ابَر رسانه(Mega Media) ذیل مرکز نوآوری و شتابدهی کسب و کارهای دیجیتال توسکا معرفی کرد و سپس، عبارت سوپراپ یا اپلیکیشن جامع را برای تعریف خود برگزید، امروز بنا به ادعای مدیر ارشد اجرایی خود- محمد رشیدی- مسیری طبیعی را طبق الگوی توسعه سوپراپ­ ها در جهان طی کرده و به طور کاملا برابر و منصفانه نسبت به دیگر رقبا، با توسکا صرفا برای بهره ­گیری از امتیاز تبلیغات در برنامه­ های صدا و سیما همکاری کرده است. اما براستی سوپراپ چیست و تا چه اندازه می­ توان بر اساس ادعای مدیران روبیکا این پلت­فرم را در قامت یک سوپراپلیکیشن مورد ملاحظه قرار داد.

متن کامل این گزارش از طریق لینک زیر قابل‌دسترسی است: